fredag 12 april 2013

Mäh Amelia!

Häromdagen fick jag reklam från Amelia. När den tidningen först kom vill jag minnas att Amelia gjorde en stor grej av att inte vara som alla andra veckotidningar, som bara fokuserar på ytliga värden och som bidrar till den sterotypa kvinnobild som råder idag. Deras reportage handlade inte bara om smink och bantning, och modellerna i tidningen var inte sjukligt smala och helretuscherade. Och visst var det skillnad på Amelia och andra tidningar, i början i alla fall. Jag läste ofta Amelia när den först kom, och tyckte då att innehållet var betydligt mer varierat och intressant än i många andra veckotidningar.

Det händer nu också att jag bläddrar i tidningen då och då. Även om reportagen i Amelia inte är heltigenom utseendefixerade, så faller hela idén om att vara annorlunda då de inringas av de gamla vanliga reklamannonserna med magra bikinibrudar i underlägsna poser. Dessutom tycker jag att Amelia blir mer och mer som de andra tidningarna, titta bara på reklamen jag fick.
 
 
Reklamblad som kom som AR.
Reklam för Nya Amelia
 
Reklamblad för tidningen Amelia
Reklam för Nya Amelia - zoom

  




Själ & hälsa hänger ihop! Det låter ju bra. Massor av proffstips! Tja, varför inte? Det kan man behöva ibland. Vad är det för "proffstips" Amelia bjuder på då?
 



Amelias "proffstips"

Ja, vad trevligt det låter! TV, balans i livet, relationer mat och ... besvikelse! Nu blev det ju precis så där som det inte skulle vara i Amelia. Någon ska tala om för mig vad jag ska ta på mig och hur jag ska klippa håret! Så att jag "slipper göra misstagen"! Vilka misstag! Misstaget att se ut och klä mig som jag själv vill? Menar Amelia att någon kan vara mer "proffs" än jag själv, på vad jag ska använda för smink (om något) och vilka kläder jag ska ta på mig på fest?

NEJ NU JÄVLAR!

Det blir ingen mer Amelia för mig i alla fall! Och då hjälper det inte att bikinibrudarna på reklamen inte var helt anorektiska (inte båda i alla fall). Eller att deras kroppsbehåring, små blodkärl och ojämnheter i hudton inte var bortretuscherad på hela kroppen, utan bara från hjässan till strax under BH:n. Inte ens bilden på en man, som klämts in längst ned (för jämlikhet?) eller det faktum att premierna som följer med prenumerationen inte bara är halsband med hjärtsmycke, lipgloss och mascara (livets nödtorft?) utan även biobiljetter. (Varför jag nu skulle vilja ha en massa krafs när jag köper en tidning?) Det verkar som att det nya i "Nya" Amelia, är att tidningen numera är precis som alla andra gamla tidningar.
 
Nej, jag säger som Fez:
 Good-bye!
I said Good-bye!!
 
 
Fez är en av huvudkaraktärerna i "That 70s show". Nu när jag tänker på det, tror jag att jag ska börja använda hans citat till telefonförsäljare också. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar